Suomessa on noin 300.000 vuokranantajaa. Näin isoon porukkaan mahtuu monenlaista toimintamallia, mielenkiintoista tarinaa sekä syytä vuokranantajaksi ryhtymisen taustalla.
Mukaan mahtunee myös jokunen toiminnallaan vuokralaiselle harmaita hiuksia aiheuttava ja iltapäivälehtiin (klikki)otsikoita synnyttävä vuokranantaja. Aina kun yksilö käyttäytyy kehnosti, niin siihen liittyy riski, että koko porukka tulee leimatuksi. Täytyy kuitenkin todeta, että mutu-analyysini tulosten perusteella vuokranantajien tietotaito, toimintatavat ja asiakaspalveluasenne ovat yleisellä tasolla kehittyneet aimo harppauksin eteenpäin viimeisten vuosien aikana.
Asuntosijoitusliiketoimintaansa huolella ja hartaudella harjoittavat yksityiset vuokranantajat tuntuvat kuitenkin usein olevan asuntomarkkinoiden aliarvostettuja toimijoita, jotka harvemmin ovat isosti näkyvillä uutisotsikoissa. Sama homma pätee myös vuokralaisten kohdalla. Hyvät uutiset eivät yleensä myy yhtä hyvin kuin huonot.
Millainen on hyvä vuokranantaja?
Vertauskuvallisesti: mielestäni hyvä vuokranantaja on kuin suosikkibaarimikkoni. Hyvä baarimikko (ja vuokranantaja) antaa sinun olla rauhassa, kun et häntä tarvitse, mutta toimii nopeasti, kun jotain tarvitsee tehdä.
Alla listattuna mielestäni hyvän vuokranantajan ominaisuuksia:
- Kommunikointi
Hyvä vuokranantaja osaa kommunikoida ja tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Hyvä vuokranantaja vastaa turhia viipyilemättä vuokralaisen yhteydenottoihin ja reagoi tarvittaessa nopeasti toimenpiteitä vaativiin asioihin. Hyvän vuokranantajan kanssa on helppo ja mukava asioida. - Dokumentointi
Hyvä vuokranantaja tekee mm. vuokrasopimukset + siihen mahdollisesti tehtävät liitteet/muutokset aina kirjallisena. Hyvä vuokranantaja pitää toimintaansa liittyvät dokumentit tallessa ja järjestyksessä. - Ylläpito
Asunto on vuokralaisen koti, joten sanomattakin lienee selvää, että asukasviihtyvyyden kannalta on ratkaisevaa, missä kunnossa asunto on. Hyvä vuokranantaja varmistaa, että asunto on hyvässä kunnossa ja huolehtii, että mahdolliset viat tulee nopeasti korjatuksi. Hajonneen jääkaapin uusimista/korjaamista ei ole mukava odotella kovinkaan montaa päivää. - Asiakaspalvelu
Asuntosijoittamista voidaan verrata liiketoimintaan ja vuokranantaja on kuin yrittäjä, jonka tärkein asiakas on vuokralainen. Ilman asiakasta yritys ei menesty. Yrityksen menestyminen on todennäköisempää, mikäli tuote on kunnossa ja asiakas tyytyväinen sekä maksukykyinen/-haluinen. Tyytyväinen vuokralainen yleensä myös viihtyy asunnossa pidempään. Hyvä vuokranantaja siis ymmärtää, että on palvelun tuottaja. - Rehellinen
Hyvä vuokranantaja toimii läpinäkyvästi ja rehellisesti. Vuokranantaja tietää talosta ja asunnosta enemmän kuin sinne muuttava vuokralainen. Hyvä vuokranantaja ei jätä mainitsematta sellaisista asioista, jotka saattavat asumiseen vaikuttaa, kuten esim. tiedossaan olevista remonteista, jotka taloon tullaan lähiaikoina tekemään. Hyvän vuokranantajan on remonttien tai mahdollisten ongelmien osuessa kohdalle helpompi neuvotella asioista vuokralaisen kanssa, kun niistä on etukäteen rehdisti kerrottu, eikä asioita ole yritetty pimittää. - Kohtuullinen
Hyvä vuokranantaja on reilu ja tolkun ihminen. Hyvä vuokranantaja osaa erottaa mikä on asunnon normaalia kulumista ja mikä tahallista vahingontekoa tai vaurioita, mitä voi vaatia vuokralaiselta kunnostettavaksi tai vakuudesta pidätettäväksi. Hyvä vuokranantaja on kohtuullinen vuokralaisen toiveille ja muutosehdotuksille asumisviihtyvyyden parantamiseksi. - Kotirauha
Hyvä vuokranantaja kunnioittaa vuokralaisen kotirauhaa ja ottaa sopivan etäisyyden. Kukapa sellaista vuokranantajaa itselleen haluaa, joka alvariinsa häiritsee turhanpäiväisillä asioilla. Hyvä vuokranantaja yleensä tietää, milloin ja mistä syystä kannattaa olla vuokralaiseen yhteydessä. - Joustavuus
Vuokralaisten ei sovi antaa ymmärtää, että olisi ok maksaa vuokrat toistuvasti myöhässä tai että vuokranantajalle olisi yhdentekevää, kuinka vuokralainen hoitaa muut sopimuksen mukaiset velvoitteensa. Vuokranantajan tulee olla tarkka ja sopivan tiukka, mutta ripaus inhimillisyyttä, ymmärrystä ja joustavuutta vuokranantajalta vaikeina aikoina, saattaa olla todella merkityksellistä vuokralaiselle. - Luottamus
Ellei vuokralainen tee jotain mikä aiheuttaa epäluottamusta, niin hyvä vuokranantaja uskaltaa lähtökohtaisesti luottaa siihen, että vuokralainen toimii oikein ja täyttää sopimuksen mukaiset velvoitteensa.
Millainen sinun mielestäsi on hyvä vuokranantaja? Mitä asioita lisäisit listaan?