Asuntosijoittamisesta ja asuntomarkkinoista kiinnostuneille asiantuntija- ja verkkopalvelua tarjoava Asuntoliiga Oy on kehittänyt uudenlaisen tietopalvelun helpottamaan asuntomarkkinoiden seuraamista ja analysointia. Yrityksen Avaindata-palvelu kokoaa osoitehaulla aluekohtaiset tiedot teemoittain lajitelluksi raportiksi. Lisäksi tietoja on mahdollista tarkastella tarkemmalla tasolla rakennus- ja huoneistotyypin mukaan.

Suuri, päivittyvä data-aineisto sisältää julkaisuhetkellä Tilastokeskuksen, Suomen Asiakastieto Oy:n ja Schibsted Suomi Oy:n Oikotie-palvelun kokoamia tietoja. Palvelun data kattaa koko Suomen ja kokoaa muun muassa hinnoista, muuttoliikkeestä, väestönkehityksestä ja eri tunnusluvuista viime vuosien kehityksen havainnolliseen muotoon. Dataa tukee uutisseuranta, joka on tarjolla Suomen 20 suurimmasta kaupungista. Tietosisältöjen kuratoinnista ovat vastanneet Asuntoliiga Oy:n ja palvelun toteuttaneen Robonomist Oy:n asiantuntijat. Tietosisältöjen lähteet ja tunnuslukujen laskentatavat on avattu palvelussa läpinäkyvästi.

Avaindata on suunniteltu palvelemaan niin asuntomarkkinoiden ammattilaisia – asuntosijoittajia, kiinteistönvälittäjiä, rakennusliikkeitä ja aluekehityksen parissa työskenteleviä – kuin vaikka omaa asuntoa myyviä tai ostavia. Palvelu tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää arvokasta data-aineistoa edullisesti, millä yritys on halunnut tukea muun muassa pieniä yrityksiä ja yksityishenkilöitä.

”Kantava ajatuksemme on tuottaa tietoa ja palveluita, joista hyötyvät mahdollisimman monet. Olemme saaneet yhdistettyä avointa sekä yritysten tuottamaa maksullista dataa muotoon, joka helpottaa paikallisten ja asuinaluekohtaisten asuntomarkkinoiden analysointia. Avaindatassa pääsee hakemaan myös kohdekohtaisia tietoja Oikotie.fi-palvelussa julkaistuista asuntojen myynti- ja vuokrailmoituksista. Alue- ja kohdekohtaisten tietojen yhdistelmä antaa hyvän pohjan muun muassa hintatason määrittämiseen ja alueen kehityksen arviointiin”, Asuntoliiga Oy:n perustajaosakas ja toimitusjohtaja Mikko Ylihärsilä kertoo.

Ylihärsilän mukaan tiedon merkitys korostuu entisestään asuinalueiden eriytyessä sekä epävarmuuden lisääntyessä muun muassa inflaation ja korkojen nousun vaikutuksesta.

”On asuntomarkkinoiden parissa toimivien etu ymmärtää alueen markkinakehitystä, käypää hintatasoa ja tulevaisuuden näkymiä. Parhaat päätökset tekevät he, jotka osaavat tätä tietoa soveltaa. Pyrimme tuomaan Avaindataan sisältöjä, joiden avulla voi ymmärtää hintoihin vaikuttavia tekijöitä ja kehitämme palvelua jatkuvasti.”

Asuntoliiga Oy on vuonna 2019 perustettu yritys, jonka osakkailla on pitkä kokemus kiinteistösijoittamisesta ja -kehittämisestä, rakennusalalta sekä muun muassa journalismin, viestinnän ja markkinoinnin parista. Robonomist Oy on asiantuntijatyön ja tietojenkäsittelyn automatisointiin erikoistunut, vuonna 2019 perustettu yritys.

Avaindata-palvelu: https://asuntoliiga.fi/avaindata/

Lisätietoja: